7-Г література

 Іван Франко "Захар Беркут"

Змалювання у повісті героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників

                               Перевірка домашнього завдання

Вікторина «Найуважніший»

— Якої пори року відбувається дія? (Навесні.)

— З приводу чого боярин Тугар Вовк справляв великі лови? (Він отримав у подарунок від князя багаті землі.)

— З яким деревом порівнював автор боярина Тугара Вовка? (Із дубом.)

— А з якою твариною? (З ведмедем.)

— Скільки дітей мав Тугар Вовк? (Одну доньку.)

— Чим відрізнялася Мирослава від своїх ровесниць? (Надзвичайною силою м’язів, сміливістю.)

— Про кого з героїв ідеться в цитаті: «Усе у нього виходило у свій час і на своїм місці. …Усюди був однаковий, спокійний.., мов рівний серед рівних»? (Про Максима Беркута.)

— Як Максим Беркут познайомився з Мирославою? (Він урятував їй життя на полюванні.)

— Як називалося стародавнє село, де мешкали герої? (Тухля.)

Слово вчителя

Пишучи свою повість «Захар Беркут», І. Франко показав не лише мужню боротьбу проти завойовників у далекому минулому, а й зразки громадського устрою, гідні наслідування. «Мов одна душа стояла тухольська громада дружно в праці і вживанню, в радощах і в горю. Громада була для себе і суддею, і впорядником у всьому. Громадське поле, громадські ліси не потребували сторожа — громада сама, вся і завсіди, бачно берегла своє добро. Бідних не було…»

Створення проблемної ситуації

Чи не відображає це прагнення й наших сучасників?

Бесіда

— Що ви дізналися про героїв повісті?

— Перекажіть один із найяскравіших епізодів повісті І. Франка «Захар Беркут».

— Зачитайте сцену громадського суду. Порівняйте позиції Захара Беркута і Тугара Вовка на громадському суді.

— Як розмова Тугара Вовка з монгольським воєводою характеризує боярина?

— Як ви ставитеся до того, що Мирослава перестала вважати Тугара Вовка своїм батьком?

— Який план боротьби з ворогами придумав і передав тухольцям через Мирославу Максим Беркут?

Сила народу — в його єдності, підтримці, повазі одне до одного.

*Жанр: історична повість.

Історична повість — епічний твір середнього розміру, в якому зображені як історичні події, особи, так і створені письменником художні образи протягом тривалого або важливого за подіями часу.

*   Що свідчить про те, що повість є історичною?

У 40-х роках ХІІІ ст. монголо-татарські орди, очолювані внуком Чінгісхана Батиєм, захопивши Київ, прямували через Карпати в Угорщину. Батий вогнем і мечем плюндрував землю Галицької Русі. Горіли села і міста, залиті людською кров’ю. Але руський народ мужньо боронив рідну землю, знищити саму Русь завойовники не змогли.

Бегадири Пета, Бурунда були насправді.

Записати у зошити

Історичні події – битва на Калці.

31 травня 1223 — бій між русько-половецькими силами з одного боку і монгольським військом з іншого на річці Калка, на території сучасної Донецької області (річка Кальміус) або на території Запорізького району (річка Конка).

Першу київську групу очолив великий князь київський Мстислав Романович, голова походу. Другою чернігово-смоленською групою командував князь чернігівський Мстислав Святославич. Третя галицько-волинська група була під головуванням ініціатора походу галицького князя Мстислава Удатного.

Для Русі ж бій на Калці обернувся катастрофою, «якої ото не бувало ніколи». Історичний центр країни — південні і центральні руські землі втратили своїх володарів і військо. За п'ятнадцять років до початку монгольського нашестя на Русь ці території так і не змогли відновити свого потенціалу. Замість них зросла роль північно-східного Володимиро-Суздальського князівства, яке не брало участі у битві на Калці та зберегло свої кадри для розвитку власної держави, а також західного Галицько-Волинського князівства, майбутній правитель якого Данило Романович, один із небагатьох уцілілих учасників бою

Провідні мотиви:  (слайд 3)

Патріотичний (захист рідної землі); мотив вірності в коханні й самопожертви заради нього; переваги громадського обов’язку над особистим; мотив суду людського і Божого.

Проблематика твору:   (слайд 4)

• моральний вибір;

• людина і природа;     

• взаємовідносини батьків і дітей;   

• єдність, згуртованість народу — запорука перемоги.

 Домашнє завдання

Прочитати повість. Виписати цитати для характеристики Максима і Мирослави

Переглянути відео



Комментариев нет:

Отправить комментарий